تبلیغات
تاریخچه های دنیا در یک وبلاگ - تاریخچه ی لوگوی معروف نایک... منبع:saiko.blogfa.com
تاریخ : چهارشنبه 24 خرداد 1391 | 04:08 ب.ظ | نویسنده : امین سبحانی

نایك كه امروزه به عنوان یكی از بزرگترین تولید كنندگان پوشاك و تجهیزات ورزشی در جهان شناخته می شود، اصلا در سال 1962 توسط Bill Bowerman و Philip Knight تحت نام Blue Ribbon Sport در ایالات متحده آمریكا تاسیس شد. هدف از راه اندازی این شركت توسط باورمن و نایت، وارد كردن كفشهای ورزشی ارزان قیمت از ژاپن به آمریكا بود. در آن زمان كفشهای آلمانی به خصوص آدیداس صنعت كفش سازی آمریكا را تسخیر كرده بود. یكسال بعد از تاسیس شركت و وارد كردن كفش از ژاپن به آمریكا، Blue Ribbon Sport توانست تا كفشهای ژاپنی Onitsuka Tiger كه امروزه بنام ASICS شناخته می شوند را در آمریكا شناسانده و بازار خوبی برایش فراهم سازد. علامت نایكی پس از فروش خوب محصولات Tiger، باورمن به این فكر اقتاد تا طراحی كفشهای Tiger را بهبودسازی كند و آن را با سلایق آمریكایی منطبق سازد. پس او شروع به طراحی مجدد شكل كفشهای Tiger كرد و اتفاقا از طراحی جدید نیز استقبال نیز شد. در موازات این عمل، نایت نیز به بازاریابی بیشتر و گسترده تر پرداخت و در مناطق و كشورهای دیگر سعی كرد تا كفشهای خود را بفروشد كه او نیز در این امر موفق بود. او از جف جانسون (Jeff Johnson) كه مدیر فروش بود كمك گرفت. جانسون در امر فروش و بازاریابی بسیار فعال بود و توانست مقدار زیادی از كفشهای این شركت را به دبیرستانی ها و جوانان آمریكایی بفروشد. Bill Bowerman موسس Nike در سال 1971 آنها به ابن فكر افتادند تا نام شركت را عوض كنند. آنها نام نایكی (Nike) را انتخاب كردند. این نام نامی یونانی است كه به معنی خدای پیروزی در یونان شناخته می شود. نام جدید، علامت جدید نیز لازم داشت. برای طراحی علامت آنها از كارولین دیویدسون (Carolyn Davidson) كه آن زمان دانشجوی رشته گرافیك دانشگاه هنر پورتلند (Portland) كمك گرفتند. علامت نایكی را خانم دیویدسون فقط با دریافت 35 دلار آمریكا برای آنها طراحی كرد. پس از تغییر نام شركت، خود شركت نیزبا تغییرات بزرگی مواجه شد. ایجاد خط تولید جدید و تولید مستقیم از این تغییرات بود. با گذشت سالها به محصولات و گستره تولید آن نیز اضافه می شد. اما محصولات جدید فقط شكل و روی جدید نداشتند، بلكه كارایی های آنها نیز به روز می شد. برای مثال در سال 1978 نایكی، تكنولوژی Air خود را مرفی كرد. این تكنولوژی از یك پلاستیك پر از گاز در كفه كفش استفاده می كرد كه این پلاستیك باشتی شكل باعث می شد تا كف كفش نرم تر شود. در سال 1986 سود شركت نایكی از یك میلیارد دلار هم بیشتر محاسبه شد. با پیشرفت این شركت، مسوولان آن به فكر گسترده كردن محصولات و شعب آن در سراسر جهان افتادند و سعی كردند تا تقریبا تمام وسایل و پوشاك وزرشی مربوط به ورزشهای پرطرفدار نظیر بسكتبال و فوتبال را تولید كنند. در اواخر دهه 80 نایكی شعار Just Do It! را برای خود برگزید و آنرا به عنوان شعار تجاری در انحصار خود در آورد. در سال 1999، بیل باورمن در سن 88 سالگی درگذشت. در سال 2004 نیز مدیر اجرایی این شركت عوض شد. نایت كه 66 سال سن داشت خود را از پست مدیریت اجرایی بازنشسته كرد و جایش را به ویلیام پرز (William Perez) داد. امروزه نام نایكی و محصولات ورزشی آن تقریبا برای هیچ ورزشكار و ورزش دوستی نا آشنا نیست. فروشگاه های نایكی كه به نام نایكی تاون (Niketown) شناخته می شوند، در اكثر شهرهای مطرح دنیا آماده فروش آخرین محصولات این شركت هستند.




طبقه بندی: تاریخچه ی لوگوها و برندهای معروف، 

  • دانلود فیلم
  • خرید vpn